Van exposure naar impact

Het bord langs het veld biedt zichtbaarheid, met een mooi woord exposure. Bij een lokale vereniging is dit echter schijn. Borden en shirtsponsoring zijn ooit geïntroduceerd bij voetbal op het hoogste niveau (Rob Albers bij Excelsior, zie: http://nos.nl/artikel/603663-sponsorpionier-albers-overleden.html). Daar is sprake van echte exposure: duizenden mensen in het stadion, maar ook foto’s in de krant met een miljoenenoplage en zeer veel TV-aandacht. Het kopiëren van deze middelen naar lokale clubs is goedbedoeld, maar zelden effectief.

Wist u dat een lid van een lokale club maar ongeveer 1 op de 10 (bord)sponsors spontaan kan opnoemen? En dat dit meestal de hoofdsponsor, de sportwinkel of landelijke merken zijn? Het percentage leden dat daadwerkelijk kan noemen wat sponsors doen is nog lager. Geen wonder dat het niet ‘werkt’ en dat het dus puur een kwestie van ‘gunnen’ is.

Gevolg: sponsorwerving vergelijkbaar met het vragen om geld.

Overigens zijn de borden op het hoogste niveau ook geen normale borden meer. Inmiddels vliegen de auto-aanbiedingen en nieuwste modellen voetbalschoenen over de borden voorbij. Sponsoring is adverteren geworden.

Start met het uitdelen van kansen

Wat een lokale club daarmee kan? LED-boarding is vooralsnog niet te betalen. Laat staan dat de lokale bakker een flitsende LED-advertentie kan aanleveren. Maar er zijn wel degelijk kansen.
Een vereniging heeft een zeer specifiek publiek. De mensen wonen in de directe omgeving, hebben een soortgelijk profiel en hebben veel onderling contact. Deze aspecten maken het een zeer interessante doelgroep.

Op het moment dat een vereniging deze doelgroep echt kan laten uitnutten kan een club kansen gaan uitdelen in plaats van om geld vragen. “Beste autorijschool, wij hebben 350 jeugdleden, waarvan 78 tussen de 15 en de 20 zijn. Uw doelgroep. Wij zoeken een autorijschool die geïnteresseerd is om deze 78 leden tot haar klant te maken en bieden deze hier veel mogelijkheden toe. Zoals het actief adverteren via onze website, of via de schermen in ons clubhuis. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van een speciale ledenactie: Jarig? Eerste rijles gratis! Bent u die rijschool die meer leerlingen zoekt? Dan bieden wij u een enorme kans!”.

Dat klinkt toch even anders dan “Ik ben van de lokale voetbalclub en wij zoeken nog sponsors.”. Succes gegarandeerd.

Maak als  club dus de stap van exposure naar impact. De stap van geld vragen naar kansen uitdelen. Dat is sponsoring 2.0.

Wilt u hier meer over weten? Ik help u graag. Neem gerust persoonlijk contact met mij op.

Wilt u meer artikelen lezen? U vindt al mijn recente artikelen terug op www.sponsorvisie.nl/opinie.

Peter van Baak
Oprichter SponsorVisie en Crowdfunding voor Clubs
Twitter: twitter.com/petervanbaak
Tel: 06-41942715
E-mail: petervanbaak@sponsorvisie.nl