De Visie achter SponsorVisie

Om een sponsorbeleid bij clubs succesvol te maken is het van groot belang dat de vereniging de mogelijkheden die er zijn ook beschikbaar stelt voor de sponsors.

Sponsoring zonder ‘gunnen’

In sommige gevallen volstaan de maatschappelijk waarden doordat deze voorziet in de MVO-doelstelling van een bedrijf: lokale sport ondersteunen, lokale betrokkenheid of verbinding met sport in het algemeen. Ook zijn er nog steeds bedrijven zie het een vereniging gewoon ‘gunnen’.

Steeds vaker verwacht een bedrijf echter echt een concrete tegenprestatie van de vereniging. Sterker nog: zonder concrete tegenprestatie lukt het tegenwoordig nog nauwelijks om in gesprek te komen met bedrijven over sponsoring.

Indien een vereniging in staat is een goede tegenprestatie te leveren is het een stuk eenvoudiger om een duurzame sponsorrelatie te creëren. Sponsoring kan voor een bedrijf meer opleveren dan dat het kost. Is dat het geval dan is de kans dat een sponsor naar verloop van tijd afhaakt nihil. Het is daardoor voor zowel club als sponsor van belang om zo veel mogelijk te zorgen voor concreet resultaat uit sponsoring.

Resultaat is de basis van onze dienstverlening

Exact dit principe vormt de basis voor onze dienstverlening en onze producten. Wij streven naar winstgevende sponsoring.

Waarom sponsoring van een lokale club zo interessant is

Sportclubs vertegenwoordigen een zeer interessante doelgroep. Een ledenbestaand is een grote groep mensen met een gelijksoortig profiel: qua opleiding, inkomen, maar ook heel belangrijk: woongebied. Dit zijn variabelen die het een heel interessante doelgroep maken voor bedrijven die deze lokale, specifieke doelgroepen willen bereiken.

Hier bovenop komt dat de ‘besmettelijkheid’ binnen clubs uitzonderlijk groot is. Als een hockeymeisje een mooie nieuwe fiets heeft, willen haar teamgenoten dezelfde. Als een voetballer een nieuw huis heeft gekocht vertelt hij dit vol trots na de training aan zijn teamgenoten. Uiteraard vertelt hij dan ook via welke makelaar hij het geregeld heeft en bij welke hypotheekadviseur hij die lage rente heeft bedongen. Gevolg is dat deze, mochten zij een huis gaan kopen, eerder bij deze bedrijven terecht zullen komen. Omdat zijn teamgenoten in dezelfde levensfase zitten is de kans hierop aanzienlijk.

De club als promotor

Tenslotte is de club ook nog een uniek promotioneel instrument. De club kan heel vaak als actieve promotor worden ingezet. Uiteraard via de nieuwsbrief en de website, maar ook door evenementen. Denk maar eens aan een wijnproeverij op de club verzorgd door de lokale wijnhandel. Een mooier platform kan de wijnhandel zich niet wensen: direct contact tussen doelgroep en product.

Steeds meer bedrijven zien de kans die sponsoring biedt

In dat verband wij ik graag op het artikel uit het FD van oktober 2013. Het staat op onze facebookpagina: www.facebook.com/sponsorvisie. Een recenter voorbeeld is de ING binnen het amateurvoetbal. Ik schreef hier een opiniestuk over. Zie: 5 redenen waarom de ING-pitch superslim is.

Dit geeft aan dat er een enorme verandering gaande is in breedtesportsponsoring en wij mogen zeggen dat wij dit al sinds 2010 voor clubs realiseren.

Meer sponsors met minder moeite

Omdat wij al sinds 2010 honderden lokale club helpen met hun sponsoring hebben wij een enorme hoeveelheid specifieke kennis en ervaring opgedaan. Wij weten inmiddels wat werkt en wat niet werkt. Sterker nog: we kunnen het meten! Deze kennis en ervaring gebruiken wij om clubs te helpen in veel minder tijd veel meer resultaten te boeken.

Wij bieden de vereniging een enorme hoeveelheid standaarddocumentatie, maar staan de vereniging ook structureel bij. Er ligt direct een kant-en-klaar sponsorplan en wervingsmethode. Door dat de vereniging gestructureerd te werk gaat en niet meer alles zelf verzint hoeft de vereniging maar 30 minuten per maand te investeren.

1 vrijwilliger voor 30 minuten per maand.

Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar omdat we alles tot in detail voorbereiden en de vrijwilliger alleen dat laten doen wat zinvol is, is het mogelijk.

SponsorVisie maakt sponsoren actief

Binnen de marketing is het algemeen bekend dat (actiematige) uitingen in communicatie een groter effect hebben dan statische uitingen (logo’s). In alle vormen van adverteren zie je dit terug. In advertenties op radio en tv, op internet en tegenwoordig ook binnen topsport (LED-boarding). Binnen de breedtesport wordt veelal nog vastgehouden aan traditionele zichtbaarheid via bord- en shirtsponsoring. Hiervan is alom bekend dat dit nauwelijks effectief is.

Alles wat een club nodig heeft om succesvol te zijn

Wij geven de sportclubs alles in handen om sponsors meer kans op succes te bieden. Met het SponsorPortaal en de NarrowCasting kan de sponsor actief adverteren en zo zorgen dat ze meer uit sponsoring halen. Ook helpen wij verenigingen ook het juiste type bedrijf met de juiste boodschap op de kansen te wijzen die sponsoring biedt (zie: www.sponsorvisie.nl/sponsorman). Dit zorgt ervoor dat de sportclubs met een veel beter verhaal sponsors kunnen benaderen en duurzamere sponsorinkomsten kunnen genereren.

Wanneer benader je bijvoorbeeld een fitnesscentrum om te sponsoren? Eenvoudig! In november natuurlijk! Waarom? Omdat mensen in het nieuwe jaar altijd goede voornemens hebben. De reclamecampagnes van de fitnesscentra barsten daarom in januari los. Om hier een onderdeel van te zijn moet je ze op tijd benaderen, vandaar november! Logisch toch?

Meer contact met de sponsors

Ook helpen wij de clubs met hun communicatie aan de sponsors. Elke maand sturen wij, namens onze verenigingen, tips aan alle sponsors. De club toont zich hiermee een actief partner en de sponsor zal deze aandacht als zeer professioneel en positief ervaren.

Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact op met Peter van Baak via 06-41942715.

Onder “Opinie” vindt u meer informatie over onze visie op sponsoring. Wij plaatsen hier regelmatig nieuwe blogs. Klik hier om naar deze pagina te gaan.

Wilt u ook meer sponsors vinden met minder moeite? Vraag dan direct een licentie van SponsorVisie aan.