Persbericht: Hockeyclub VMHC Cartouche haalt in recordtijd meer dan € 450.000,- op via ‘Crowdfunding voor clubs’

Persbericht: Bijna 500.000,- opgehaald via ‘Crowdfunding voor clubs’

Hockeyclub VMHC Cartouche haalt in recordtijd meer dan € 450.000,- op via ‘Crowdfunding voor clubs’ In twee weken € 466.000,- voor een opblaasbare zaalhockeyhal.

Klik hier voor het crowdfundingplatform

Klik hier voor een artikel in SportknowhowXL over deze campagne

Amsterdam [20 juni 2016] – Hockeyclub VMHC Cartouche heeft binnen twee weken € 466.000,- opgehaald, via crowdfunding met obligatieleningen. Het streefbedrag van € 300.000,- was binnen één week overschreden. Cartouche gaat het geld gebruiken voor een opblaasbare hal met vaste vloer, zodat in de winter op het eigen terrein zaalhockey gespeeld kan worden. Cartouche maakte voor deze campagne gebruik van ‘Crowdfunding voor clubs’, het crowdfundingplatform van SponsorVisie. SponsorVisie biedt met dit platform een oplossing voor crowdfunding op basis van donaties en sinds kort ook obligaties. Hierdoor kunnen clubs sneller, goedkoper en effectiever crowdfunden. Peter van Baak van SponsorVisie: “Wij hanteren standaardoplossingen voor het ophalen van extra geld, maar de precieze uitwerking verschilt altijd en is afhankelijk van de situatie. Het gebruik van ons platform en onze standaarddocumentatie, zoals contracten en voorwaarden, zorgt voor een grote besparing in geld en tijd en onze advies zorgt voor een effectievere campagne. Het succes van Cartouche is een geweldig voorbeeld.”

Crowdfunding met obligaties

Crowdfunding is binnen de breedtesport geen nieuw fenomeen meer. Steeds meer clubs halen geld op voor bijvoorbeeld nieuw materiaal in ruil voor naamsvermelding of een vaste plek op de tribune. Deze methode werkt, maar is minder geschikt voor grotere projecten, zoals de zaalhockeyhal bij Cartouche. Bij verenigingen is steeds vaker een grote geldbehoefte doordat financieringen moeilijk zijn te verkrijgen. Cartouche kwam met hun vragen over financiering van aanvullende accommodatie terecht bij SponsorVisie. Crowdfunding op basis van obligaties was hier de passende oplossing. “De deelnemers aan de crowdfunding krijgen een rendement van 4%. Op hun beurt kunnen zij de rente – via een schenking – fiscaal aftrekbaar terug laten vloeien naar de club. Dat is aantrekkelijk voor zowel de club als voor verstrekker van de lening”, aldus Van Baak.

VMHC Cartouche

Bij Cartouche is in de winter veel animo voor zaalhockey, maar de club beschikt niet over eigen faciliteiten. Tot op heden huurde de vereniging zalen in de buurt voor haar leden. Komende winter zal nu een eigen opblaasbare hal met vaste vloer worden geplaatst. Martijn Vermeeren van Cartouche: “We hadden gehoopt het benodigde bedrag te behalen, maar dat dit binnen vijf dagen al gelukt zou zijn, overtreft iedere verwachting. We willen SponsorVisie, Businessclub Cartouche, Buren advocaten, notarissen en belastingadviseurs en Rabobank en natuurlijk alle deelnemers enorm bedanken voor hun medewerking aan dit project. We hebben nu de kans om zaalhockey op ons eigen terrein te realiseren, voor alle teams. Dus nu ook in de wintermaanden gezellig thuis hockeyen. Nooit meer naar afgelegen, soms aftandse sporthallen, maar gewoon op de fiets naar Cartouche! De prachtige opblaashal met twee zaalhockeyvelden komt op veld 3, wordt in het voorjaar weer afgebroken en opgeborgen tot het volgende winterseizoen. Door de komst van de hal wordt ook het clubhuis in de wintermaanden een gezellig onderkomen.”

Over SponsorVisie

SponsorVisie helpt verenigingen aan nieuwe inkomsten door een andere benadering in sponsorwerving, een bijbehorend systeem en structurele ondersteuning. Sinds 2014 biedt SponsorVisie met ‘Crowdfunding voor clubs’ ook een oplossing voor verenigingen die willen crowdfunden op basis van donaties. Crowdfunding in de sport gaat nu via SponsorVisie een nieuwe fase in. Voor grote investeringen kunnen verenigingen mensen met clubliefde ook via een obligatielening bijdragen. Meer informatie over SponsorVisie en Crowdfunding voor Clubs is te vinden op www.sponsorvisie.nl en www.crowdfundingvoorclubs.nl.