De aandachtstip van de SponsorMan: Als zijn kind zo blij
Elke maand geef ik advies hoe je meer aandacht kunt geven aan jullie sponsors. Soms bedenk ik dergelijke concepten zelf, maar vaak word ik ook een handje geholpen door een club die een goed idee met mij deelt. De tip van deze maand is hier een voorbeeld van: het Sponsor&Kids-event. Een evenement voor sponsors en hun kinderen. De sponsors kunnen zelf netwerken en genieten van een lekkere bier- of wijnproeverij terwijl hun kinderen een leuke clinic krijgen en kennismaken met jouw sport.
Bezwaar minder en een reden extra
Veel clubs zullen het herkennen dat het soms lastig is om sponsors naar een sponsorevenement te krijgen. Op zich is dat ook niet vreemd. Het is vaak in de vrije tijd van de sponsor en dat maakt het vaak lastig doordat er dan allerlei andere verplichtingen zijn, bijvoorbeeld met de kinderen. Dit is eenvoudig op te lossen! Zorg dat het evenement speciaal rekening houdt met kinderen en ondertussen de ouders/sponsors worden vermaakt. Dan is het probleem direct opgelost.
Sponsor- en ledenwerving in één
Er is nog een extra voordeel aan een dergelijk evenement. De kinderen van de sponsor kunnen worden uitgenodigd, maar ook hun vriendjes en vriendinnetjes, of de kinderen van collega’s. De kinderen van de sponsor zullen wellicht al bekend zijn met de sport maar door meer kinderen uit te nodigen komen er ook nieuwe kinderen in contact met de sport en dat kan uiteraard tot nieuwe leden leiden.
Buurtborrel
Ook is dit een leuke gelegenheid om bedrijven uit de buurt uit te nodigen. Die maken dan optimaal kennis met de vereniging. Met het netwerk én met de sport. Volgens onze tipgever was de vrijdagmiddag een ideaal moment. Dan kunnen de bedrijven direct uit het werk door naar deze unieke vrijdagmiddagborrel en veel kinderen hebben op vrijdag zelf geen sportverplichtingen. Laat het evenement (officieel) niet te lang duren, dat scheelt kosten voor catering, maar zorgt ook voor een minder hoge drempel om deel te nemen.
Verdeel het werk
Dit evenement heeft een aantal componenten waardoor het eenvoudig is de werkzaamheden voor de organisatie te verdelen. De technische commissie verzorgt de clinics. De lokale slijterij, bierbrouwer of wijnleverancier verzorgt de proeverij en de sponsorcommissie speelt gastheer en brengt mensen met elkaar in contact.
Tip: stuur de deelnemers een week voor het evenement een lijst met deelnemers en vraag met wie ze in contact willen komen. Dat maakt het makkelijker om waarde te creëren.
Tip: lees ter inspiratie het plan voor het organiseren van het netwerkevenement nog eens door.