10 tips om effectiever te sponsoren
Het is belangrijk dat de sponsors ook daadwerkelijk voordeel halen uit de sponsoring van een club of vereniging. Op deze manier zullen ze namelijk langer verbonden blijven aan de vereniging en ontstaat er dus een win-win situatie: zowel de vereniging als de sponsor haalt voordeel uit de samenwerking. Om de sponsors hierbij te helpen zal er vanaf nu iedere maand een SponsorTip worden gegeven door de SponsorMan. U kunt deze tips doorsturen naar uw sponsors. Die zullen het waarderen dat er wordt meegedacht over het boeken van resultaten uit de sponsoring. Onderstaand vindt u de eerste 10 sponsortips:
Zorg dat uw advertentie opvalt. Dit kan eenvoudig met een opvallende afbeelding, maar ook met een goede kop.
Het beheersysteem maakt dit heel makkelijk door "Toon advertentie titel" te selecteren. Verzin een pakkende kop en plaats een opvallende afbeelding. Let hierop het maximale aantal karakters in de kop. Wees dus kort, bondig en concreet. "Nu €20,- korting op een driegangendiner" werkt beter dan "Nu korting op een driegangendiner". Nog beter is "Nu tot 1 mei driegangendiner van € 50,- voor € 30,-". Hoe concreter hoe beter.
Vacatures
Denk ook aan de actualiteit. Heeft u wellicht vakantiekrachten nodig, of een andere vacature? U kunt nu het SponsorPortaal gebruiken om het bereik van uw club te gebruiken en makkelijker uw vacatures te vullen.
Na verloop van tijd wordt een uiting minder effectief. Het is dan ook het slimst om de advertentie regelmatig te wisselen, bijvoorbeeld elke maand. Dan blijft de effectiviteit optimaal.
In 1 keer meerdere acties klaar zetten
In het beheersysteem kunt u een onbeperkt aantal acties maken. Als u in 1 keer een aantal acties maakt, kunt u later eenvoudig wisselen door een andere actie te activeren. Het kost u dan veel minder tijd om actueel te zijn.
Het is handig om ook een actie te maken die altijd kan gelden, zoals een speciale korting voor leden of één van uw producten of diensten. Daar kunt u altijd op terug vallen, indien u even niets actueels te melden hebt.
Maak ook gebruik van de reminders door een einddatum van de actie op te geven. U ontvangt dan automatisch 3 dagen voor de einddatum een herinnering om een andere actie te selecteren.
Speel in de op de actualiteit
Inspelen op de actualiteit, zoals op de aankomende zomer (vakantiekrachten, reisverzekering, reizen) en later feestdagen (het kerstmenu, speciale arrangementen, speciale activiteiten), oud-en-nieuw (vuurwerk/champagne, goede voornemens, nieuwjaarswens), seizoenen (winterbanden, kleding, uitverkoop), einde van het seizoen (teamarrangement voor teamuitjes, maar ook examentraining voor het examen). Actualiteit vergroot het effect van uw uiting aanzienlijk.
In communicatie is duidelijkheid belangrijk. Plaats dus 1 boodschap tegelijk. Benoem niet in 1 advertentie uw 5 producten, maar maak voor elk product een aparte advertentie. Hierdoor spreekt u de gebruiker veel gerichter aan. "Advocatenkantoor Pieterse, specialist in ondernemingsrecht, arbeidsrecht en privaatrecht", werkt niet. Richt op 1 onderdeel en het liefst zo specifiek mogelijk. "Wilt u een BV oprichten? Wij helpen u tot 1 mei met een fikse korting". "Een werknemer ontslaan? Laat u eerst door ons informeren!". "Een kind gekregen? Tijd voor een testament! Nu al voor € 250". Hoe concreter, hoe beter. Verschillende uitingen voor elk product of dienst maken het ook makkelijk om aan tip 2 (zorg voor actualiteit) te voldoen.
Bepaal wat je met de advertentie wil bereiken. Dat zorgt voor een gerichtere advertentie en voor een grotere kans op succes.
Wat is succes? Dat is afhankelijk van wat u wil bereiken. Het is van belang om bij het plaatsen van een advertentie te bedenken wat het doel is. Dat zorgt voor een concretere boodschap. Ook kunt u bepalen of de advertentie (voldoende) werkt. Is dit niet het geval, dan is het misschien de verkeerde advertentie, het verkeerde moment of de verkeerde plek. Maak dan een andere actie.
Een advertentie komt soms anders over dan u denkt. Het is daarom heel waardevol om feedback te vragen van anderen die niet betrokken zijn geweest bij het maken van de advertentie.
Is de advertentie duidelijk? Is de advertentie concreet genoeg? Nodigt de advertentie voldoende uit om contact op te nemen? Is de advertentie mooi? Allemaal goede vragen die waardevolle feedback opleveren. Het is absoluut de moeite waard.
Het SponsorPortaal ondersteunt ook bewegende afbeeldingen (Animated GIF). Dit vooral handig als uw het bannertype "alleen afbeelding" wilt gebruiken. Door meerdere dia's achter elkaar te plaatsen kan je veel meer informatie kwijt en valt de advertentie meer op.
Er zijn een aantal types (zoals Flash en HTML5), maar het makkelijkst werkbaar is de animated-GIF-afbeelding. Het maken van een animated-GIF kan heel eenvoudig. Uiteraard via Photoshop, maar er zijn ook handige tools online beschikbaar. Bijvoorbeeld de volgende twee:
https://www.online-image-editor.com/
https://www.myspacegens.com/handler.php?gen=animatedimage
Let op! Houd bij het bepaken van de duur van uw animatie rekening met de wisselsnelheid van de banner op de website van de club. Meestal toont deze elke 10 seconden een andere banner. Hou in dat geval rekening met een maximale duur van uw Animated GIF van 10 seconden.
U bent geen marketeer, maar het bedenken van advertenties hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Kijk wat u nu al op uw website vermeldt en licht hier iets uit, bijvoorbeeld een afgerond project, een vacature, een specialisme, een (nieuw) product of dienst. Zo lang het maar concreet is.
Ook voor een afbeelding hoeft u geen designer in dienst te nemen. U kunt gebruik maken van uw logo (zorg wel voor een afbeelding in de verhouding 4:3) of een afbeelding van internet (gebruik Google Afbeeldingen, let wel op of er gebruiksrechten op de afbeeldingen zitten.).
U kunt het uzelf ook nog makkelijker maken door het maken van de advertenties uit te besteden. SponsorVisie helpt u graag. We maken eenmalig een nieuwe advertentie o.b.v. uw website of ander digitaal materiaal voor € 100,-, maar kunnen u ook helpen actueel te blijven door één van onze serviceabonnementen: 4 wijzigingen per jaar € 300,- en 10 wijzigingen € 600,-. We nemen dan contact met u op en doen een voorstel voor een advertentie die wij maken en plaatsen in het systeem. U heeft er geen omkijken meer aan, terwijl u wel veel meer effectiviteit uit uw sponsoring haalt en uw bedrijf actief en professioneel presenteert.
U heeft een vacature voor een receptioniste en u wilt potentiële kandidaten uitdagen om zich aan te melden. Het is dan van belang een uiting te plaatsen die de kans op het bereiken van je doelstelling maximaliseert (zie tip 4). Bent u sponsor van een hockeyclub met veel jeugd (en veel ouders), dan is het slim om gericht op deze doelgroep te communiceren. Dus niet: "Klik hier voor onze vacatures", maar "Kinderen van school en tijd over? Wij zoeken een parttime receptioniste!". Hoe concreter hoe beter.
Zorg dat het uiterlijk van uw advertentie opvalt. (gebruik felle kleuren, aparte lettertypes, of uitdagende teksten).
Uw advertentie draait tussen andere sponsors. Om resultaat te halen moet u zorgen dat uw advertentie opvalt. Zoals tip 5 al vermeldt zijn bewegende afbeeldingen effectiever, maar ook in kleur of typografie kunt u eenvoudig opvallen. Wij hebben er dan ook bewust voor gekozen om bij het bannertype een contrasterende titelkleur te hanteren. Niet altijd even fraai, maar wel opvallend. Ditzelfde kunt u bij het maken/kiezen van uw afbeelding hanteren. Zorg dat deze opvalt.
Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met SponsorVisie via 020 3080647, info@sponsorvisie.nl of onderstaand contactformulier.