Aandachtstip SponsorMan April 2019: Onderwerp van gesprek: 3 Tips

Sponsors mogen trots zijn op dat zij uw vereniging ondersteunen. Veel bedrijven sponsoren zonder commercieel oogmerk, maar puur omdat lokaal betrokken zijn, of het de club gunnen. Het is natuurlijk leuk als ze daar regelmatig waardering voor krijgen. Hierbij geven wij 3 tips waardoor sponsors niet alleen op de club, maar ook in hun eigen omgeving waardering krijgen voor de sponsoring.

Onderwerp van gesprek: 3 Tips

Tip 1: in de vergaderruimte

Hoe vaker een sponsor beseft dat hij goed doet door sponsor te zijn van uw vereniging, hoe beter het is. Dat is juist de reden dat het heel slim is als hij daar op zijn eigen locatie ook aan herinnerd wordt, bijvoorbeeld door het ingelijste clubshirt op zijn werkkamer of in de vergaderruimte.

Kunst en andere objecten op locatie zijn vaak aanleiding voor een praatje met bezoekers of relaties. Doordat het clubshirt aan de muur hangt zal de sponsoring van uw vereniging automatisch veel vaker onderwerp van gesprek worden. Ook zo ervaart een sponsor waardering en meerwaarde uit het sponsorship.

Waarom inlijsten?
Het inlijsten is belangrijk om te zorgen dat de sponsor het daadwerkelijk direct op hangt. Als de sponsor het inlijsten zelf moet regelen komt het er waarschijnlijk niet van. Het beoogde doel wordt dan niet bereikt en dat is natuurlijk zonde.

Goedkopere alternatieven
Een ingelijst shirt heeft een vrij hoge kostprijs. Waarschijnlijk rond de € 100,-. Het is daarom misschien niet mogelijk om dit aan alle sponsors cadeau te doen. Geef het daarom aan de grotere sponsors. Ook dat is een reden voor andere sponsors om een groter sponsorpakket af te nemen.

Voor andere sponsors is een ingelijste (!) team of actiefoto een aardig en veel goedkoper alternatief.

Nog een optie: de paspop!
Bij een supermarkt in Ouderkerk aan de Amstel zagen wij op de informatiebalie een buste staan met het clubshirt van de lokale volleybalvereniging met een bordje erbij dat ze onlangs sponsor waren geworden. Zo weten gegarandeert alle klanten dat de supermarkt een lokaal en sportief hart heeft!

Tip 2: op de voordeur of in de etalage

Een raamsticker “Sponsor van [naam vereniging] 2019/2020″
Goedkoop en makkelijk! Bedank bestaande en nieuwe sponsors elk jaar met een raam- of deursticker voor op de voordeur of in de etalage. Zo kan de sponsor kenbaar maken dat hij de vereniging sponsort (en wellicht ook voordeel voor leden biedt). Zorg dat er een jaartal op de sticker staat, zodat een nieuwe sticker elk jaar weer waarde heeft. Dat maakt de sponsoring zichtbaar en tastbaar. Een dergelijke sticker is in overleg met de lokale drukker (al sponsor?) of online eenvoudig en goedkoop (ca. € 50,- voor 100 stuks) te realiseren.

Maakt u een rondje langs ondernemers voor sponsoring van uw club of evenement? Dan kunt u met de sticker direct iets zichtbaars achterlaten. Net als Rob Geus met het keurmerk van de Smaakpolitie!

Tip 3: op de eigen website en nieuwsbrief

U maakt op uw eigen website via het SponsorPortaal natuurlijk heel goed zichtbaar welke bedrijven sponsor zijn,  maar doet een bedrijf dat zelf ook? Stuur elk jaar een actueel tekstje over de club en wat er dankzij de sponsoring kon worden gerealiseerd naar alle sponsors.  Vermeld er duidelijk bij dat ze dit zelf op de website, op social media en op de website kunnen plaatsen. Stuur ook een leuke actiefoto en het clublogo mee. Dan is het echt kant-en-klaar en is het voor de sponsors een kleine moeite om goed sier te maken.

 

Elke maand een adviezen van de SponsorMan ontvangen?