Aandachtstip SponsorMan: Het Zakelijk Lidmaatschap

De aandachtstip van de SponsorMan: Het Zakelijk Lidmaatschap

Even een rekenvoorbeeldje. Stel je zou je contributie van je sportclub zakelijk kunnen betalen. Hoeveel goedkoper zou je dan uit zijn?

Om een contributie van € 300,- in privé te kunnen betalen, moet je uitgaande van een BV en het lage belastingtarief  (2022: 37,07%) al ongeveer € 480,- extra salaris betalen, in geval van het hoge tarief (2022: 49,50%) is dit zelfs bijna € 600,-.  Als je deze kosten gewoon zakelijk kan nemen, scheelt je dit als ondernemer dus een behoorlijk bedrag!

In geval van een eenmanszaak of VOF is er een even groot voordeel, mits de onderneming zodanig winstgevend is dat de winst belast wordt. De winst wordt immers gezien als BOX 1-inkomen.

Een bijdrage voor een (sport)lidmaatschap kan alleen als representatiekosten worden opgevoerd als er ook aannemelijk gemaakt kan worden dat het lidmaatschap ook zakelijke kansen biedt. Bijvoorbeeld dat het bedrijf via de sport potentiële klanten ontmoet.  Dit bevestigt een uitspraak van de Rechtbank Arnhem in 2010. Dit zakelijk karakter is in heel veel gevallen verdedigbaar. Let op! Voor representatiekosten gelden specifieke regels voor aftrek: er geldt of een drempel of ze kunnen voor 73,5% (VPB 2022) of 80% (IB) worden afgetrokken van het resultaat.

Daarnaast kunnen ook promotionele elementen aan het zakelijk lidmaatschap worden toegevoegd die de zakelijkheid van het lidmaatschap versterken. Denk hierbij aan zichtbaarheid (bord in het clubhuis of logo op de website) of sponsorbijeenkomsten. Het is mogelijk dat de fiscus de kosten voor het zakelijk lidmaatschap splitst in een lidmaatschapdeel (representatiekosten) en een sponsordeel (reclamekosten). Sponsorkosten zijn dan volledig aftrekbaar en representatiekosten conform bovenstaande percentages.

Wat kunnen jullie met dit gegeven?

Stel dat jullie vereniging een zakelijk lidmaatschap introduceert dan kan de vereniging voor hetzelfde lidmaatschap misschien wel een 50% hogere vergoeding vragen terwijl ook de ondernemer beter af is. Natuurlijk moet een ondernemer het lidmaatschap wel als zakelijke kosten kunnen verdedigen.

Het is een overweging om commerciële elementen aan dit lidmaatschap toe te voegen om het zakelijk karakter te versterken. Een bedrijf krijgt dan bijvoorbeeld niet alleen een speelrecht voor een medewerker (of zichzelf), maar tevens promotiemogelijkheden (vermelding op de site) of netwerkmogelijkheden (uitnodiging voor events). De kans dat een ondernemer de kosten volledig als sponsoring kan aftrekken is bovendien groter als de vereniging de factuur met een omschrijving "sponsoring" verstuurt. De ondernemer moet bij een eventuele controle kunnen aantonen dat er sprake is geweest van promotie.

Bij golfclubs zijn zakelijk lidmaatschappen gemeengoed. Waarom binnen jullie vereniging dan eigenlijk niet? Het lijkt raadzaam om het zakelijk lidmaatschap bij jullie vereniging te onderzoeken.

Het werven van potentiële zakelijke leden

Mochten jullie een zakelijk lidmaatschap aan gaan bieden dan is het natuurlijk zaak om potentiële zakelijke leden (lees: ondernemers) binnen het ledenbestand te vinden. Dat kan eenvoudig door het uitvoeren van een LinkedIn Analyse. Klik hier voor meer informatie.

Elke maand tips van de SponsorMan ontvangen?