De Toolkittip van de SponsorMan: Jaarplan
Het woord zegt het al: een sponsorrelatie is een relatie. Aandacht is heel belangrijk om de relatie goed te houden. Echte aandacht gaat verder dan het organiseren van een sponsoruiting, of het tijdig sturen van de factuur. Het draait om persoonlijk contact. Dit is niet altijd makkelijk, maar daarom kan je je er wel mee onderscheiden van andere organisaties. De hoeveelheid beschikbare tijd van vrijwilligers is uiteraard een beperkende factor. Maak daarom een goed -gestandaardiseerd- jaarplan waarmee je vastlegt wat je wanneer doet om de relatie met bestaande sponsors goed te houden. Uiteraard aangevuld met structurele taken, zoals werving en het in contact blijven met sponsors.
In deze sheet vind je een voorbeeld jaarplan gebaseerd op de tools uit de toolkit en het advies voor het onderhouden van de sponsorrelatie. Dit betreffen allemaal acties die relatief weinig tijd kosten en daardoor goed (jaarlijks) te herhalen zijn.
P.s. eigenlijk is dit geen Toolkittip. Het Jaarplan vind je namelijk terug in het Starterspakket in je beheersysteem.