U heeft waarschijnlijk veel sponsors die uit goodwill sponsoren. Ze doen het voor het cluppie en verwachten geen resultaat uit de sponsoring, al biedt u natuurlijk zichtbaarheid in de vorm van een bord of logovermelding als tegenprestatie. Er is een heel eenvoudige manier om deze sponsors te binden en ook te zorgen dat zij hun bijdrage uitbreiden, namelijk door ze te laten zien dat ze een verschil maken en zo toch een resultaat te bieden.
Laat zien welk verschil ze maken
Hoe zit dat bij u? Als u geld geeft aan een goed doel, vindt u het dan niet ook prettig om te weten wat ermee gebeurt? Welk verschil u maakt? Datzelfde geldt voor sponsors. Niet alle sponsors hebben een commerciele overweging als ze sponsor worden, maar iedereen vindt het leuk om iets te bewerkstelligen. Vaak zijn sponsors ook bereid meer te geven als er concreet resultaat wordt behaald. Dit is ook de basis van het succes van crowdfunding. Een concreet doel zorgt ervoor dat mensen eerder geven. En het is zichtbaar als een club een groot doel heeft: een nieuw clubhuis, verbouwing of nieuw veld. Waar de club normaal moeite heeft om geld bij elkaar te krijgen, lukt het opeens wel als er een doel is.
Deel met uw sponsors (en de deelnemers aan de club van 100) wat er is gebeurd met hun bijdrage. Soms is dit lastig maar probeer de bijdrage van de sponsor te vertalen in iets concreets. Is de sponsorbijdrage € 1000,-, dan kan hiervoor bijvoorbeeld een nieuwe goal gekocht worden. Vertel de sponsor dan als er nieuwe goals zijn aangeschaft, dat er dankzij zijn bijdrage een nieuw doel is gekocht. Doe dit met een persoonlijk bericht of persoonlijk mailtje. Wedden dat u een positieve reactie terugkrijgt? Deel ook de plannen voor de toekomst en vraag de sponsors welke van deze plannen zij belangrijk vinden. Hun reactie geeft meteen een opening om te vragen of ze nog iets extra's kunnen doen om dat (sneller) mogelijk te maken.
En, last-but-not-least, vergeet niet te vieren als er doelen zijn behaald en betrek je sponsor hierbij. Bij voorkeur weer met een persoonlijk berichtje. Een bericht in de clubnieuwsbrief is hierbij niet altijd afdoende, die wordt lang niet altijd door de sponsor gelezen.
Tip: Stuur een Valentijnskaartje
Tip: Valentijnskaartje
Houdt u stiekem een beetje van uw sponsors? Stuur ze dan eens een Valentijnskaartje!