Aandachtstip SponsorMan: Influencer Marketing

De aandachtstip van de SponsorMan: Influencer Marketing

Marketing richt zich traditioneel op het direct benaderen van een doelgroep. Het blijkt echter ook heel effectief om mensen indirect te beïnvloeden. Onderzoek wijst uit dat 92% van de respondenten mond-tot-mond reclame of aanbevelingen van familie en vrienden, meer vertrouwt dan betaalde boodschappen. Als vereniging kunt u een aanjager zijn door het delen van ervaringen van clubleden met sponsors, maar uiteraard door zelf over sponsors te communiceren.

[av_image src=’http://sponsorvisie.nl/wordpress/wp-content/uploads/2016/12/Social-Influencing-260×200.png’ attachment=’3083′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’left-to-right’ link=” target=” styling=” caption=” font_size=” appearance=”][/av_image]

Influencer marketing is voor u wellicht een nieuw begrip. Dit artikel van Frankwatching geeft een goed beeld van de mogelijkheden. Uiteraard is het spel anders bij een sportclub dan bij een vlogger, maar de mogelijkheden voor het creëren van waarde voor een bedrijf zijn er zeker.

Vraag uw sponsor om voorbeelden
Belangrijk bij Influencer Marketing als vereniging is om ervoor te zorgen dat de marketing niet te geforceerd wordt. Er moet een logische, goede aanleiding zijn om via je communicatie kanalen aandacht aan sponsors te besteden en hen zo in de spotlight te zetten. Door gebruik te maken van de eerder beschreven branded content en branded verkiezingen is een indirecte merkbeïnvloeding mogelijk. Wij helpen online supermarkt Picnic momenteel met diverse Team van de Week-verkiezingen. Kijk maar eens op de website van VV Zwaluwen. Wil je het directer aanpakken dan is de hulp van de sponsor nodig.

Vraag de sponsor bijvoorbeeld om te laten weten als iemand van de club klant geworden is. In een interview met dit lid kan de ervaring dan worden gedeeld.

Of creëer een aanleiding
Ook kan een sponsor deze aanleiding zelf creëren door een lid gratis of tegen beperkte betaling kennis te laten maken met het product. Bij de wervingstip voor de Escape Room gaven wij hier al een voorbeeld van. Ook is het natuurlijk mogelijk dat de sponsor de club zelf als voorbeeld gebruikt. Een bestratingsbedrijf kan bijvoorbeeld het logo van de club in het terras van de club verwerken. Dat geeft de club een gemakkelijke reden om hier uitgebreid over te communiceren.

Heeft u hier vragen over, of hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

Social Influencing door AdsToSport
Wist u trouwens dat AdsToSport Influencer Marketing via Olympische Sporters voor bedrijven organiseert?

Elke maand tips van de SponsorMan ontvangen?

Wilt u elke maand de tips en trucs van de SponsorMan ontvangen? Neem dan contact op via sponsorman@sponsorvisie.nl.