De aandachtstip van de SponsorMan: Gericht sponsoren
Heb je wel eens bij je sponsors geïnformeerd waarom ze sponsor zijn (wat is hun doel) naar welk deel van jouw organisatie hun hart uitgaat? Vaak is de binding of relatie van een sponsor met een onderdeel van de vereniging, bijvoorbeeld de jeugd of juist het eerste team heel sterk. Het is daarom heel handig om helder te hebben waarom een sponsor sponsor is en waar de binding zit, want dan kan je sponsors ook beter helpen met het realiseren van de doelstellingen en veel makkelijker enthousiasmeren met behaalde resultaten in dat onderdeel, evenementen rondom dat onderdeel en nieuwe wensen en ambities bij dat onderdeel.
Achterhaal de richting
Achterhaal daarom deze link door, indien dit niet al bekend, de sponsors en vraag naar hun beweegredenen om te sponsoren en van welke activiteiten ze enthousiast worden. Deze infornatie kan je dan later gebruiken om bijvoorbeeld de sponsors die een link met de jeugd hebben te benaderen of ze een extra bijdrage willen leveren om een schietdoek voor de techniektraining voor de jeugd aan te kunnen schaffen. Wedden dat je dan het geld zo bij elkaar hebt?
Vergeet verder niet jaarlijks de sponsors te informeren over de dingen die binnen het segment waar hun hart licht gerealiseerd konden worden dankzij sponsorgeld en bedank je hiervoor (zie deze aandachtstip). Het zal de sponsors een fijn gevoel geven en overtuigen van het feit dat hun sponsorbijdrage écht een verschil maakt.
Achterhaal de reden
Volgens de theorie zijn er 4 redenen voor bedrijven om te sponsoren:
- Goodwill
Een bedrijf sponsort vanwege een directe (persoonlijke) relatie of vanuit Maatschappelijk Betrokken Ondernemerschap (MBO). - Commercie
Een bedrijf sponsort om commerciële doelen na te streven, zoals het verhogen van de naamsbekendheid, het vergroten van het zakelijk netwerk of het bereiken van potentiële klanten. - Imago
Een bedrijf sponsort om het beeld dat mensen van het bedrijf hebben positief te beïnvloeden. Bijvoorbeeld doordat het bedrijf door de sponsoring een "lokaal betrokken", "sociaal" of "sportief" imago krijgt. - Participatie
Een bedrijf sponsort om zelf te kunnen ervaren. Denk aan het bedrijfslidmaatschap, een deelname met het personeel aan een (hardloop)wedstrijd, een clinic of het uitnodigen van relaties bij een evenement.
Door te achterhalen wat de primaire beweegreden is voor een bedrijf om te sponsoren kan je ervoor zorgen dat het bedrijf ook de resultaten krijgt die het beoogd. Deze resultaten zijn per beweegreden weer anders:
- Goodwill
Jullie organisatie kan (mede) dankzij de financiële bijdrage haar doelen realiseren, bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe materialen en toont daar dankbaarheid voor, zie deze aandachtstip - Commercie
Jullie realiseren relavante zichtbaarheid door bijvoobeeld via publiciteit in de media, of dat het sponsorbord te zien is vanaf de openbare weg of jullie leden en bezoekers de doelgroep zijn van van het bedrijf en een speciale actie voor leden promoten. - Imago
Jullie helpen de sponsor uit te dragen dat zij jullie sponsoren en wat jullie hiermee bereiken zodat het netwerk en de relaties van de sponsor dit meekrijgen en dit hun beeld van de organisatie kan beïnvloeden. zie deze aandachtstip. - Participatie
Jullie zorgen dat de sponsor het zelf ervaart. Denk aan het bedrijfslidmaatschap, een clinic of dat de sponsors zelf relaties kan uitnodigen bij jullie evenement. Een prachtig voorbeeld van een slimme manier van participatie is "Het andere bedrijfsuitje" van De Zonnebloem.
Richting om te sponsoren
Mochten jullie een zakelijk lidmaatschap aan gaan bieden dan is het natuurlijk zaak om potentiële zakelijke leden (lees: ondernemers) binnen het ledenbestand te vinden. Dat kan eenvoudig door het uitvoeren van een LinkedIn Analyse. Klik hier voor meer informatie.