De wervingstip van de SponsorMan: De Gemeente
Soms kunnen nieuwe sponsors of adverteerders uit onverwachte hoek komen. Heb je wel eens aan de gemeente als sponsor of adverteerder gedacht? Waarschijnlijk niet, maar het is minder onlogisch dan je wellicht denkt. De leden van jullie club zijn immers allemaal lokale mensen. Meestal woonachtig in de gemeente. De gemeente wil de eigen ingezetenen graag informeren. Bijvoorbeeld als de kinderen weer naar school gaan, als er evenementen zijn, om gedrag te beïnvloeden, als er beleidswijzigingen zijn of vanwege verkiezingen. Kortom, eigenlijk heeft de gemeente continu een communicatiebehoefte, maar hiervoor gebruiken zij nu andere mediakanalen. De vereniging heeft een aantal communicatiekanalen die heel goed in deze mediamix passen. Een groot voordeel is bovendien dat het bestede mediabudget ook nog eens ten goede komt aan de lokale sport. Hierdoor rendeert dit gemeenschapsgeld niet één, maar twee keer. Pure winst.
De aandachtstip van de SponsorMan: Als zijn kind zo blij
Elke maand geef ik advies hoe je meer aandacht kunt geven aan jullie sponsors. Soms bedenk ik dergelijke concepten zelf, maar vaak word ik ook een handje geholpen door een club die een goed idee met mij deelt. De tip van deze maand is hier een voorbeeld van: het Sponsor&Kids-event. Een evenement voor sponsors en hun kinderen. De sponsors kunnen zelf netwerken en genieten van een lekkere bier- of wijnproeverij terwijl hun kinderen een leuke clinic krijgen en kennismaken met jouw sport.
Klik hier voor meer informatie
Vergelijking grootste donatiecrowdfundingplatforms sport en cultuur
Al sinds 2014 helpen bij sportverenigingen en lokale organisaties om via donatiecrowdfunding geld op te halen voor hun specifieke doelen. Er werd inmiddels meer dan 3 miljoen euro via onze platforms gedoneerd. In 2016 kwam hier obligatieplan.nl bij, waarmee sociale organisaties eenvoudig hun obligaties kunnen adminstreren. Inmiddels staat de teller hier op meer dan 10 (!) miljoen euro. Met trots kunnen we onszelf dé specialist noemen. Tijdens alle workshops en webinars die wij vaak geven wordt ons vaak gevraagd welke donatieplatforms er allemaal zijn en welke het best zijn voor een club. Wij verwijzen dan graag naar het overzicht op crowdfundingcijfers.nl (selectie "Maatschappelijk"). We gaan regelmatig na 'hoe wij in de markt liggen' door een concurrentieanalyse te doen. Onderstaand vind je de interessante resultaten. Wat blijkt? Voor projecten boven de € 35.000,- zijn we niet alleen de beste (subjectief ;)), maar ook de goedkoopste optie. En dan krijg je ook nog persoonlijke advies en een eigen platform! € 35.000,- is heel veel geld, maar zeker niet onhaalbaar. Kijk maar eens bij de lopende campagnes van FFTK, Kamper Trompetter Korps en Ski Racing Heemskerk.
Klik hier voor de rekentool waarmee je de totale kosten o.b.v. doelbedrag en gemiddelde transactiegrootte kan berekenen.