De wervingstip van de SponsorMan: Kaaspeciaalzaken
De detailhandel heeft het moeilijk. Toch is er een uitzondering: de kaasspeciaalzaak. Steeds meer mensen zoeken een "kaas met een verhaal". In Friesland steeg het aantal kaaszaken zelfs met meer dan 88%! Blijkbaar gaat het de kaasspecialisten goed en dan komt het natuurlijk ook goed uit dat ze zich richten op mensen uit de buurt. Een doelgroep die ze via jullie uitstekend kunnen bereiken.
Klik hier voor meer informatie
Overigens is het feit dat een nieuwe winkel opent altijd een goede aanleiding contact op te nemen voor sponsoring, zie onze wervingstip "Opening soon" die hierop ingaat.
De Toolkittip van de SponsorMan: Sponsorinterview
Een goede manier om aandacht aan sponsors te geven is door ze in de spotlight te zetten. Een leuke methode is het sponsorinterview. Plaats dit interview vervolgens op de website, Facebook, Instagram, LinkedIn, X, en in de nieuwsbrief. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid, leidt tot interactie tussen leden en de sponsor en tot meer tevredenheid!
De Aandachtstip van de SponsorMan: Sponsornieuwsbrief
Veel clubs willen graag hun sponsors op de hoogte houden en sturen ze daarom de e-mailnieuwsbrief van de club. De inhoud van deze nieuwsbrief is echter bestemd voor leden en het grootste deel van de informatie is dan ook niet geschikt voor sponsors. Het gevolg hiervan is dat je je doel niet bereikt: de sponsor zal de nieuwsbrieven na een paar keer niet meer lezen. Ook niet als je echt iets interessants te melden hebt. Informeer daarom de sponsors apart. Stuur ze een paar keer per jaar een speciale sponsornieuwsbrief.
Het maken van een nieuwsbrief klinkt als veel werk, maar door een aantal vaste rubrieken te hanteren is dit zo geregeld. Zijn jullie wel eens in het nieuws met jullie vereniging? Verzamel deze berichten, zet de koppen in de "In het nieuws"-rubriek in de sponsornieuwsbrief en laat ze doorlinken naar de volledige nieuwsberichten. Samen met het sponsorinterview, waar wij zojuist een format voor gaven en een mooie actiefoto is de periodieke sponsornieuwsbrief al zo goed als compleet.
Fiscaal nieuws! De Periodieke Gift en daadwerkelijk rendement in Box 3
Goed nieuws uit de miljoenennota! De regels omtrent de giftenaftrek en specifiek de periodieke gift blijven ongewijzigd voor particulieren.
Periodieke giften aan ANBI's en verenigingen die aan de voorwaarden (bron: Belastingdienst.nl) voldoen zijn volledig aftrekbaar tot een maximum van 250.000 euro per jaar. Ook de multiplier voor giften aan culturele instellingen blijft intact.
Dit zorgt ervoor dat ook obligatieleningen die gecombineerd worden met periodieke giften ongewijzigd kunnen worden voortgezet en ook in de toekomst kunnen worden aangegaan.
Voor bedrijven geldt de aftrek van donaties aan ANBI's niet meer vanaf 1 januari. Bijdragen aan goede doelen zal altijd in de vorm van een zakelijke overeenkomst (sponsoring) moeten, zoals dat bij verenigingen al het geval was.
Met de minder goede berichten over de BTW-verhoging op sport en cultuur en het feit dat de BOSA niet wordt uitgebreid, is dit zeker een lichtpuntje.
Wil je meer weten over obligaties uitgeven, al dan niet in combinatie met periodieke giften kijk dan op www.obligatieplan.nl
Wil je met jouw vereniging meer structurele inkomsten uit periodieke giften verwerven? Kijk dan in de toolkit voor een format of neem contact met ons op.
Tegenbewijsregeling voor box 3
Ook positief nieuws voor deelnemers aan een Obligatieplan.nl met een rente onder het door de Belastingdienst gehanteerde rendementspercentage. Er komt een tegenbewijsregeling voor box 3-belastingplichtigen. Belastingplichtigen kunnen vanaf medio 2025 hun werkelijke rendement, over hun gehele vermogen, opgeven via het formulier ‘Opgaaf Werkelijk Rendement’. Dit zorgt ervoor dat hun rendement na belasting hoger uit zal vallen.
Zie over de tegenbewijsregeling bijvoorbeeld de informatie van PWC: ‘Box 3: tegenbewijsregeling, analyse arrest en vervolgproces’.
Extra informatie via Social Media?
Klik hier om ons te liken op Facebook
Klik hier om ons te volgen op LinkedIn
En blijf op de hoogte!