Gepubliceerd door SportknowhowXL op 21 april 2020
door: Peter van Baak
De coronacrisis raakt alles en iedereen. Allereerst persoonlijk, in de eigen gezondheid of die van de omgeving of zelfs overlijden van familie, vrienden of bekenden. Maar ook in leefomstandigheden. Alles is anders. 1,5 meter. In de rij voor een karretje bij de supermarkt. Geen school. Geen sport. Geen verjaardagsfeest. Niet op bezoek bij opa en oma. Niet lekker uit eten. Niet naar dat festival of concert waar je al zo lang naar uit keek. Niet naar het museum of naar de film. Heel vervelend, maar we slaan ons er wel doorheen.
De gevolgen van de beperkende maatregelen in Nederland en in diverse andere variaties wereldwijd zijn langdurig. Nagenoeg geen begroting houdt nog stand. Talloze sport- en culturele organisaties hebben een diep financieel gat te verwerken. Dit gat zal nog jaren zijn uitwerking hebben. Reden genoeg om nu na te denken hoe je dat gat zo klein mogelijk kan houden en zo de financiële gevolgen in de toekomst kan beperken. Overheidsmaatregelen zoals NOW en TOGS kunnen een deel, vaak tijdelijk, opvangen, maar er resteert nog een uitdaging. Hoe ga je daarmee om?
Juist voor organisaties met een schare fans, leden of trouwe klanten ligt een deel van de oplossing in deze groep. Betrek hen er vroegtijdig bij en laat ze de helpende hand toesteken. Zonder verplichting, juist alleen als ze dat kunnen.
Stel jezelf eens de vraag
Wat zou jij doen als jouw favoriete lunchtentje of restaurant jouw vraagt om de helpende hand toe te steken omdat ze in de problemen zitten? Ben je dan bereid nu alvast een tegoedbon voor 25 euro te kopen? Daar rekent helpdehoreca.nl op en niet onterecht. Begin april was al het eerste miljoen binnen. En persoonlijk zou ik ook best bereid zijn die € 25,- te doneren als ik daarmee mijn favoriete tentje help overeind te blijven.
Als het bij commerciële bedrijven werkt, zou het dan niet helemaal bij culturele instellingen, buurthuizen en verenigingen moeten werken? Daar is de gunfactor en de betrokkenheid immers nog groter.
Begin met openheid en durf te vragen
Betrekken begint met delen. Deel met jouw achterban in welke situatie jouw organisatie nu zit en welke uitdagingen jullie verwachten. Wees open en deel de tussenstand van de geleden schade. Iedereen weet dat nu de schade nog niet definitief is, maar een tussenstand geeft wel een beeld van de grootte van het probleem. En vraag om hulp.
Hulp bestaat in diverse vormen. Hulp kan zijn dat mensen niet de automatische incasso van de contributie storneren, maar ook dat ze het geld voor het kaartje voor het concert niet terugvragen, of zelfs dat ze een aanvullende donatie willen doen, zoals in de evenementensector nu veel gebeurt.
Er is geld
Er zitten velen in de problemen, maar een veel groter aantal mensen merkt de financiële gevolgen nog niet. Bij velen komt elke maand het salaris gewoon nog binnen en volgende maand volgt zelfs de vakantietoeslag, terwijl de vakantie naar alle waarschijnlijkheid niet doorgaat. NOS berichtte al over het feit dat mensen dit als reden aangrijpen om een bijdrage te doen aan corona-onderzoek.
Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Dat is ook de reden dat ik van harte hoop dat organisaties de schade niet hoeven af te wentelen op de hele achterban, bijvoorbeeld met een contributieverhoging. Het zou prachtig zijn als de sterkste schouders volledig vrijwillig wat extra lasten voor hun rekening willen nemen. Maar dan moet je daar wel om vragen.
Welke mogelijkheden heb je?
Er zijn verschillende mogelijkheden om het ontstane gat met behulp van je achterban te dichten. Denk aan voorverkoop, donaties en overbruggingsleningen.
• Voorverkoop
Als sportclubs ben je vaak deels afhankelijk van baromzet en juist deze mis je nu, terwijl een aanzienlijk deel van de kosten doorlopen. Deze pijn kan je verzachten door naar het voorbeeld van Helpdehoreca.nl tegoedbonnen of bartegoed te verkopen.
Kassaleverancier Twelve heeft hier #helpjeclub voor opgestart, maar in eigen beheer is dit wellicht ook te regelen. Dit biedt bijvoorbeeld ook mogelijkheden voor de tennisclub, padelexploitant, bowlingbaan of het squashcentrum. Zij kunnen speeltegoeden of 10-‘rittenkaarten’ aanbieden.
• Donaties
Donaties, geld zonder uitgestelde transactie, is nog interessanter en binnen het verenigingsleven heel gangbaar en het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kan je achterban een mail sturen en ze vragen geld over te maken. Dat werkt, maar het kan zeker effectiever.
Ook bij het werven van donaties blijkt transparantie een meerwaarde te hebben. Het is beter een openbare actie te starten en mensen niet te vragen alleen te doneren maar vooral ook de actie te delen. Zo bereik je een veel grotere groep mensen en kunnen ook mensen buiten je eigen achterban een bijdrage doen.
Talloze organisaties tonen aan dat op deze manier fondsen werven, zelfs nu, heel goed kan werken. Neem bijvoorbeeld de HV Reehorst en CKV Reehorst die in amper twee weken tijd al bijna € 4.000,- ophaalden voor het ontstane gat in de begroting van hun nieuwe sporthal.
De KNGU onderkent de mogelijkheden van crowdfunding ook en wijst al haar clubs actief op de kansen die crowdfunding biedt.
Wil je ook weten of crowdfunding mogelijkheden biedt voor jouw organisatie in de huidige crisis? Vraag dan het gratis plan ‘Crowdfunding in de crisis’ aan.
• Overbruggingslening
Een acuut liquiditeitstekort is een groot probleem en soms te groot om op te lossen met voorverkoop of donaties. In dat geval kan je voor een lening naar de bank, in veel gevallen met staatsgarantie (BMKB), maar hier gelden strikte voorwaarden en reguliere bankkosten als provisie en rente.
Een prachtig alternatief is lenen bij je achterban. Juist je achterban is waarschijnlijk bereid tegen gunstige voorwaarden te helpen door geld uit te lenen. Een dergelijke lening valt niet onder het toezicht van AFM en is eenvoudig te organiseren. Meer informatie hierover is hier terug te vinden.
Namens NOC*NSF en diverse sportbonden en gemeentes geeft SponsorVisie webinars voor verenigingen om financieel gezond door de crisis te komen. Wil jij deelnemen aan één van deze webinars, of als gemeente of sportbond er één aanbieden aan jullie verenigingen, neem dan contact op via petervanbaak@sponsorvisie.nl of kijk hier.
Peter van Baak is mede-oprichter van SponsorVisie, Obligatieplan.nl en Crowdfunding voor Clubs. Voor recente artikelen van zijn hand klik hier. Contactinformatie: 06-4194 2715, petervanbaak@sponsorvisie.nl of LinkedIn. SponsorVisie adviseert ook overheden over de ondersteuning vanuit de gemeente aan de verenigingen op het gebied van sponsoring en fondsenwerving. Ook verzorgt SponsorVisie onder andere namens gemeenten workshops en presentaties aan verenigingen. Klik hier voor meer informatie.