SponsorMan Maart 2021
Alle regelingen op een rij, maar mis de TASO vooral niet.
Er zijn nog steeds regelingen voor sportverenigingen beschikbaar die de schade ten gevolge van de coronacrisis gedeeltelijk kunnen opvangen. NOC*NSF heeft en tool ontwikkeld die makkelijk inzichtelijk maakt welke regelingen voor jullie interessant zijn. Meteen even doorlopen dus. Klik hier om de tool te openen.
Nog even wat aandachtspunten voor de TVL
Omdat de kantines gesloten zijn geweest zullen veel meer verenigingen in aanmerking komen voor deze regeling in deze periode. Ook als je in eerdere periodes geen aanvraag hebt gedaan kun je nu wel TVL aanvragen. Laat hem niet zomaar aan je voorbij gaan! Mijn advies: start gewoon de tool via deze link en kijk of je er inderdaad recht op hebt.
Ook de SBI-code was erg bepalend in de eerste ronde, maar dat is deze ronde vrijwel losgelaten, waardoor de aanvraag gedaan kan worden door nog meer organisaties. De ondergrens van de vaste lasten is Eur 3.000 in 3 maanden en de subsidie is minimaal € 750. Hoeveel je ontvangt hangt af van het omzetverlies en de branche. Aanvragen gaat via www.rvo.nl/tvl.
Mis hem niet: TASO, aan te vragen tot 5 april!
De TASO, is dé coronaregeling voor sportverenigingen, maar helaas wordt hij nog door veel te weinig verenigingen gebruikt. Tot vorige week was pas ruim 8 miljoen van de beschikbare 29 miljoen aangevraagd. Elke sporvereniging zou in elk geval de aanvraag moeten starten om te kijken of je er voordeel van hebt. Ook als je al de TVL hebt aangevraagd. Soms blijkt de TASO namelijk voordeliger en soms kan je de TASO ook nog in aanvulling op de TVL aanvragen. Meer vind je op de site van NOC*NSF.
De Toolkittip van de SponsorMan: LinkedIn Analyse
Sponsors vinden is niet altijd even makkelijk. Zoals u uit ons advies voor sponsorwerving ("Het selecteren van potentiële sponsors", zie toolkit) heeft kunnen leren is een belangrijke bron het eigen ledenbestand, maar waar begin je dan? Dat kan ik u wel vertellen. U begint met een LinkedIn-analyse van uw ledenbestand. Door de namen van leden en ouders van leden in te vullen in LinkedIn wordt u veel wijzer. LinkedIn helpt je de juiste "Maartje de Groot"' te vinden en u weet precies wat deze ouder van één van uw jeugdleden doet én waar zij werkt. Dit is heel erg handig als u sponsors zoekt, want u weet meteen wie er verantwoordelijk is voor marketing bij een bedrijf, of een eigen bedrijf heeft. Maar ook als u vrijwilligers zoekt. U kunt namelijk veel gerichter mensen benaderen voor een openstaande vacature of een specifiek vraagstuk.
Ik zou overigens direct beginnen met de vacature voor Bestuurslid Vrijwilligerszaken en hier via LinkedIn iemand voor selecteren die actief is in de Werving & Selectie of Headhunting. Deze persoon kan dan misschien meteen een nieuwe sponsor opleveren (zie de wervingstip) en is de aangewezen persoon om het vrijwilligersprobleem binnen uw club op te lossen.
We hebben een tool gemaakt voor de LinkedIn-analyse. Deze helpt u om eenvoudig de leden in te delen in relevante categorieën. U vindt deze terug in de toolkit in het beheersysteem. U maakt een export uit de ledenadministratie en vult hiermee de eerste kolommen. Daarna kopieert u de leden 1-voor-1 in het zoekvenster van LinkedIn. De tijdsinvestering (ca. 1 minuut per lid) betaalt zich dubbel en dwars terug.
Klik hier om de tool te downloaden
De Wervingstip van de SponsorMan: Huiswerkinstituten - Bijspijkeren
De landelijke examens zijn in aantocht en de Coronacrisis heeft bij veel leerlingen voor een leerachterstand gezorgd. Tijd om nog even extra bij te spijkeren. Heeft u veel jeugdleden? Dan is dit de periode om de lokale bijles- en huiswerkbegeleidingsinstituten aan te schrijven.
Klik hier voor meer informatie
De aandachtstip van de SponsorMan: Wees concreet (waar het geld aan wordt besteed)
Juist is in deze tijd is het essentieel dat bedrijven ervaren dat hun bijdrage aan jullie vereniging een verschil maakt. Stuur daarom elke sponsor een bericht waarin je hem bedankt voor de financiële steun en hen vertelt wat je met hun bijdrage hebt gedaan. Dat toont dankbaarheid en geeft de sponsor een goed gevoel. Het hoeft overigens niet exact te kloppen, want vaak werkt de financiële stroom zo niet binnen een vereniging. Het gaat ook om het idee. Als een sponsor € 500,- heeft gesponsord is het natuurlijk leuk om hem te melden dat dat geld is besteed aan de vervanging van de geluidsinstallatie, of aan een schietdoek voor de jongste jeugd. De sponsor vindt dat gegarandeerd leuk om te horen.
Overigens is het ook slim om het om te draaien. Wil je de verlichting in het clubhuis vervangen voor LED, of een schietdoek aanschaffen voor de jeugdtraining? Bel dan je bestaande sponsors met de vraag of ze een bijdrage willen leveren. De kans dat ze dit doen is heel veel groter dan als je ze 'gewoon' om extra geld vraagt. Mensen vinden het namelijk leuk om een concreet verschil te maken.
Obligatiesucces in coronatijd voor Sporting Martinus: bijna € 500.000,- voor een nieuw clubhuis!
Sporting Martinus is buitengewoon succesvol met een obligatie-uitgifte in cristijd. Binnen een paar weken is het doelbedrag van € 450.000,- overschreden en de teller tikt nog steeds door. Geweldig! Want de financiering bij de leden bespaart de club meer dan € 100.000,- financieringslasten en zonder de lening was de bouw van het clubhuis in zijn geheel niet mogelijk geweest.
Bekijk hier het Obligatieplan van Sporting Martinus
Zelf meer weten over de mogelijkheden van Obligaties voor jouw vereniging? Klik dan hier!
Extra informatie via Social Media?
Klik hier om ons te volgen op Twitter
Klik hier om ons te liken op Facebook
En blijf op de hoogte!