SponsorMan November 2019

De wervingstip van de SponsorMan: Werving en Selectie

Krapte op de arbeidsmarkt. Een probleem voor de één, een kans voor de ander. Het zijn gouden tijden voor werving & selectie-bedrijven en headhunters. Klanten genoeg, maar waar vinden ze de geschikte mensen? Misschien wel via de club?

Klik hier voor meer informatie

De aandachtstip van de SponsorMan: Kerstballen

U bent natuurlijk heel erg blij met uw sponsors. Maar laat u dat wel eens weten? Misschien wel niet vaak genoeg.

Misschien is het dus hoog tijd om een leuk bedankje voor sponsors te organiseren. Schrijf een persoonlijk bedankje en breng dat langs met een Kerstbal met clublogo. Dat is heel origineel en kan al voor een paar euro per stuk!

De ballen kunnen ook voor extra inkomsten zorgen als u ze ook verkoopt aan de leden. Een origineel cadeautje voor in de schoen... Euhm, ik bedoel natuurlijk onder de kerstboom.

ToolkitTip: De LinkedIn-analyse

Sponsors vinden is niet altijd even makkelijk. Zoals u uit ons advies voor sponsorwerving ("Het selecteren van potentiële sponsors", zie toolkit) heeft kunnen leren is een belangrijke bron het eigen ledenbestand, maar waar begin je dan? Dat kan ik u wel vertellen. U begint met een LinkedIn-analyse van uw ledenbestand. Door de namen van leden en ouders van leden in te vullen in LinkedIn wordt u veel wijzer. LinkedIn helpt je de juiste "Maartje de Groot"' te vinden en uw weet precies wat deze ouder van één van uw jeugdleden doet én waar zij werkt. Dit is heel erg handig als u sponsors zoekt, want u weet meteen wie er verantwoordelijk is voor marketing bij een bedrijf, of een eigen bedrijf heeft. Maar ook als u vrijwilligers zoekt. U kunt namelijk veel gerichter mensen benaderen voor een openstaande vacature of een specifiek vraagstuk.

Ik zou overigens direct beginnen met de vacature voor Bestuurslid Vrijwilligerszaken en hier via LinkedIn iemand voor selecteren die actief is in de Werving & Selectie of Headhunting. Deze persoon kan dan misschien meteen een nieuwe sponsor opleveren (zie de wervingstip) en is de aangewezen persoon om het vrijwilligersprobleem binnen uw club op te lossen.

We hebben een tool gemaakt voor de LinkedIn-analyse. Deze helpt u om eenvoudig de leden in te delen in relevante categorieën. U vindt deze terug in de toolkit in het beheersysteem. U maakt een export uit de ledenadministratie en vult hiermee de eerste kolommen. Daarna kopieert u de leden 1-voor-1 in het zoekvenster van LinkedIn.

Vergeet niet zelf meteen een connectie te maken met deze leden via LinkedIn en ze uit te nodigen voor de LinkedIn-pagina van de club. De tijdsinvestering (ca. 1 minuut per lid) betaalt zich dubbel en dwars terug.

 

Alles over obligaties op Nationale Sportvakbeurs (gratis toegang)

De lijst met clubs die succesvol obligaties uitgeven, of onderhands lenen bij leden en betrokkenen wordt steeds langer: THC Hurley, Koninklijke HFC, Hockeyclub Cartouche, Hockeyclub Baarn, en tennisclub Cromwijck.

Gemiddeld haalden deze clubs ca 300.000 euro bij de leden. Het is dan ook een serieus alternatief voor lenen bij de bank en heeft ten opzichte van een banklening ook zeer grote voordelen:

  • Geen zekerheden en verpanding noodzakelijk
  • Geen borgstelling door gemeente noodzakelijk
  • Lagere (rente) lasten
  • Voor bestaande en nieuwe financieringen
  • Ook gedeeltelijke financiering en combinaties met andere financieringsvormen mogelijk
  • Profiteer van fiscale mogelijkheden i.c.m. periodieke gift

Veel goedkoper
Door gebruik te maken van de fiscale mogelijkheden van periodieke giften is lenen bij lenen veel goedkoper dan bij de bank. Het scheelt al gauw EUR 25.000,- op een lening van EUR 100.000,-. Geen wonder dat steeds meer clubs hiervoor kiezen.  Zeker omdat Obligatieplan.nl, een product van SponsorVisie, zorgt dat clubs niets zelf hoeven te verzinnen en zo veel mogelijk processen geautomatiseerd worden.  “Het platform opzetten heeft de club nul moeite gekost”, vertelt Peter de Witte, penningmeester van Rugbyclub Rotterdam die een ton ophaalde bij de leden. “We betalen daarvoor wel iets van de opbrengst, maar dat weegt ruim op tegen de voordelen die we hieruit halen.”

Laat u bijpraten door dé specialist

13 november 14.00uur op het Hoofdpodium

Peter van Baak van SponsorVisie en Obligateplan.nl praat op de SportVakbeurs geïnteresseerde clubs bij over de kansen van lenen bij leden en beantwoordt al uw vragen.

Heeft u een grote investering voor de boeg dan is het een absolute ‘must-see’. Uw geïnvesteerde tijd betaalt zich zondermeer uit.

Ook volop aandacht voor crowdfunding

Wilt u meer weten over crowdfunding kom dan op 12 of 13 november om 13.00uur naar de ‘Crowdfunding voor voetbalclubs: 10 succesverhalen’.

Bestel gratis kaarten via www.nationalesportvakbeurs.nl of neem contact op via onze website

Let op! Per 1-6-2019 is ons postadres gewijzigd

Ons nieuwe postadres is gelijk aan ons kantooradres:
Kollenbergweg 26
1101AR Amsterdam Zuidoost

Extra informatie via Social Media?

Klik hier om ons te liken op Facebook

Klik hier om ons te volgen op Twitter

En blijf op de hoogte!