SponsorMan Augustus 2023

De wervingstip van de SponsorMan: Verzekerd?

Per 1 januari van elk jaar kunnen mensen overstappen naar een nieuwe zorgverzekering. Waarschijnlijk zullen de premies ook komend jaar weer stijgen. Verzekeraars moeten voor 12 november de nieuwe premie bekend gemaakt hebben (bron: Consumentenbond). Overstappen kan behoorlijk wat geld schelen en het is hét acquisitiemoment voor de zorgverzekeraars. Vanaf september wordt er hier dan ook volop voor geadverteerd en daarom is het nu een goed moment om met de lokale verzekeringsadviseur of verzekeraar contact op te nemen. Er zijn ook verzekeraars met speciale acties voor verenigingen die per afgesloten verzekering een extra bijdrage voor de club opleveren. Zie bijvoorbeeld de informatie op de website van Zorg en Zekerheid.

Maar er zijn meer ‘mogelijkheden’. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan de promotie van een schade inzittendenverzekering? Niet? Maar rijden jullie teams wel gezamenlijk naar uitwedstrijden? Dan is dit een mooie aanleiding om een sponsor aan jullie te binden.

Klik hier voor meer informatie

De aandachtstip van de SponsorMan: Statistieken

Het is voor sponsors niet altijd duidelijk welke kansen je vereniging biedt en wat er allemaal op de vereniging gebeurt. Stuur de sponsors daarom een overzicht van de belangrijkste cijfers. Je maakt met de handige tool van de SponsorMan heel snel een handig overzicht.

Klik hier voor meer informatie

7 tips voor het werven van sponsors uit julie eigen ledenbestand

Het is algemeen bekend dat de meeste sponsors van clubs via het eigen ledenbestand komen. Het is vaak het bedrijf van de vader van een jeugdlid of een oud-speler met een eigen bedrijf. Hoe benut je het sponsorpotentieel dat achter de leden van de club schuilgaat? Je kan natuurlijk iedereen persoonlijk aanspreken langs de lijn, maar het kan ook anders. Hierbij 7 handige tips:

  1. Vraag in je inschrijfformulier voor het lidmaatschap wat het werk van het nieuwe lid is (of de ouders). Dat is ook handig voor het gericht wervan van vrijwilligers. Voeg ook een vraag toe of het nieuwe lid interesse heeft om de club te sponsoren, lid van de Businessclub of donateur/lid van de Club van 100 te worden;
  2. Bekijk de e-mailadressen in het ledenbestand. Als er achter het @ een bedrijfsnaam staat dan is de kans groot dat het lid in kwestie hier een verantwoordelijke functie bekleedt;
  3. Vraag je leden en sponsors om hulp. Stuur een bericht naar alle leden met een specifieke vraag. Bijvoorbeeld “Wie kan ons in contact brengen met een kinderdagverblijf om over een samenwerking te praten?”. Deze vraag kan je ook eenvoudig via LinkedIn stellen. De kans dat mensen dan geschikte bedrijven 'taggen' is heel groot;
  4. De member-get-sponsor-actie: beloon het lid dat, of de sponsor die, een nieuwe sponsor aanbrengt. Dit kan financieel zijn, maar vaak werken ludieke tegenprestaties beter;
  5. Doe een LinkedIn-analyse van leden en ouders van leden. Dit levert potentiële sponsors op, maar ook potentiële vrijwilligers.
    We hebben een tool gemaakt voor de LinkedIn-analyse. Deze helpt jullie om eenvoudig de leden in te delen in relevante categorieën. Je vindt deze terug in de toolkit in het beheersysteem.  Je maakt een export uit de ledenadministratie en vult hiermee de eerste kolommen. Daarna kopieer je de leden 1-voor-1 in het zoekvenster van LinkedIn. De tijdsinvestering (ca. 1 minuut per lid) verdient zich dubbel en dwars terug.

    Vergeet niet zelf meteen een connectie te maken met deze leden via LinkedIn en ze uit te nodigen voor de LinkedIn-pagina van de club als jullie een LinkedIn Groep hebben.

    Klik hier om de tool te downloaden

  6. Bied een zakelijk lidmaatschap aan. Hierdoor kan je meer inkomsten genereren via bestaande leden die een bedrijf hebben.
  7. Zoek gericht sponsors voor specifieke doelen. Vaak zorgt een concreet doel ervoor dat het makkelijker is om steun te vinden. Zijn er nieuwe materialen nodig voor de jongste jeugd? Vraag dan de ouders van deze jongste jeugdleden om hulp. Vaak zit er wel een ouder met een eigen bedrijf tussen die wil helpen.

Hebben jullie al een club van 100? Ook dit is een goede manier om meer inkomsten uit het ledenbestand te verkrijgen. Wij informeerden eerder al over de mogelijkheden van donaties voor extra inkomsten. De periodieke gift werd hier ook uitgelicht. Indien er gekozen wordt voor een periodieke gift kost het de leden vaak netto maar € 63,- om € 100,- te schenken.

Heb jij nog een mooie aanvulling op dit lijstje? Laat het dan vooral weten!
Extra informatie via Social Media?
En blijf op de hoogte!